Урок зв’язного мовлення на краєзнавчу тематику

                 УРОК  ЗВЯЗНОГО  МОВЛЕННЯ  НА КРАЄЗНАВЧУ  ТЕМАТИКУ.

 ВИБІРКОВИЙ  ПЕРЕКАЗ  ТЕКСТУ  ПУБЛІЦИСТИЧНОГО  СТИЛЮ  НА ОСНОВІ ДВОХ  ДЖЕРЕЛ.

                                                  « В НЕБІ  НАД ОЧАКОВОМ»

Мета: удосконалювати вміння визначати тему, головну думку тексту та його стильову приналежність; формувати навички стисло переказувати текст зі збереженням стильових вимог; розвивати слухову пам’ять, логічне  мислення, усне і  писемне  мовлення; виховувати  почуття  відповідальності, мужність, любов до Вітчизни, народу, здатність  до самопожертви в ім’я збереження  життя  на землі.

 

                                                           ХІД  УРОКУ.

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ  Й МЕТИ УРОКУ

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  ШКОЛЯРІВ

Заслуховування  вірша Ганни Компанієць  «Безcмертя»

Разбитый смолёт, на крильях звезды –

Два парня пощадили город наш.

И горечь, и печаль , и чьи- то слёзы,

Последний перед смертью их вираж.

От взлётной самолёт их оторвался

И высоту набрал, вдруг – отказал мотор.

Холодной в сердце тишиной озвался

По рации с землёю разговор.

Приказ получен. Вроде, можно прыгать,

Но под крылом – порт, школа- интернат.

И лётчики, оставив мысли выжить,

Уводят смерть от города назад.

Теряя высоту и уходя подальше,

Планирует машина  над волной.

Вот катер с пионерами и баржи.

И выход есть один – пожертвовать собой!

И крепко сжав штурвал, сомкнув уста до боли,

Пилоты врезались машиной в глубь волны…

Всех пощадив, погибли два героя!

 Твои, Отчизна, верные сыны.

 

ІІІ.Основний зміст роботи.

1.      Читання тексту  вчителем.

                                                « В  небі над  Очаковом»

   Був чудовий весняний ранок в приморському місті Очакові, в кінці травня 1989 року, здавалося, ніщо не віщувало лиха.

Зійшло сонце, все навкруги поринало в свіжій соковитій зелені, співали пташки, весело гомоніли перехожі. Заклопотані очаківці йшли в своїх справах, поспішали на роботу військові, цивільні, службовці.

   Погода видалась ясною, погожою. На аеродромі готувалися до чергових тренувальних польотів.

Досвідчені пілоти: підполковник Олексій Іларіонович  Дехтярьов і майор Віктор Михайлович Коротков одержали завдання вилетіти на  літаку метеослужби, дослідити прогноз погоди на день. Це необхідно було для чергових польотів  авіополку.

   Літак  був готовий до вильоту, двигун  працював ритмічно. Машина розбіглась, набрала висоту,

Пілоти зробили  коло  над містом, зробили необхідні заміри, та раптом двигун збився з ритму і зовсім зупинився. Мертва тиша вразила слух сильніше, ніж ніж грім. Льотчики зробили все можливе, щоб у повітрі запустити двигун, проте  він не реагував.Підполковник Дехтярьов зв’язався з землею. Висота була невеликою, тому диспетчер наказав пілотам лишити машину і катапультуватися на парашутах.

    Часу на роздуми не було. Проте льотчики виконати наказ Землі не могли, літак знаходився над містом. І герої вмить усвідомили,  що може зробити некерована, падаюча машина. Намагаючись зберегти висоту, вони повели  літак на море. Плануюча машина, втрачаючи так необхідну висоту,

пролинула над школою – інтернатом, портом, місто було позаду. Але морем , прямо під крилом  йшов катер, який віз школярів до табору, а ще далі стояли баржі, сейнери – на морі теж було людно. Пілоти розуміли,рятуючи власне життя, вони можуть завдати смерті  іншим, ні в чому не винним людям. Зрозумівши безвихідь, герої мужньо зустріли свою останню мить, скерувавши падаючий літак в морські хвилі, захистивши від смерті місто.

    Море струснулось від удару, вжахнулись  свідки цієї трагедії, а я хочу, щоб ви знали про них, справжніх, мужніх, сильних духом людей, бо наша пам’ять  - то їх безсмертя!

                                                                                                     (238 слів)   Ганна Заліщук Компанієць.

 

 

2.Визначте тему та головну думку тексту.

 

3.Самостійне складання плану.

                                     Орієнтовний план

1.Ранок у місті Очакові.

2.Завдання пілотам.

3.Виліт літака метеорологічної служби аеродрому.

Зупинка двигуна – наказ землі кинути машину.

4.Громадянська свідомість і відповідальність пілотів.

5.Подвиг льотчиків.

6.Наша пам’ять – то їх безсмертя.


4.Словникова робота.


Метеорологічна служба – служба по прогнозуванню погодних умов  в певному регіоні.

Аеродром  - місце базування і зльоту та приземлення літаків.( летовище).

Катапультування – автоматичне викидання пілота із літака у випадках відмови двигунів чи інших катастроф.

Планування – в даному випадку рух літака , керованого пілотами, із вимкненим чи непрацюючим двигуном.

 

5. Повторне читання вчителем тексту.

 

6.Самостійна робота на чернетках.

 

7.Зачитування та аналіз чорнових варіантів переказу.

 

8.Написання переказу..

 

IV. ПІДСУМОК  УРОКУ

(Використання інтерактивного методу «Мікрофон»

Що я відкрив для себе на цьому уроці? Дайте відповідь.

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дізнатися від знайомих, як вшановано пам’ять про льотчиків – героїв в місті Очакові і написати твір на тему «Герої не вмирають, вони  безсмертні в пам’ті народу»


 Підготувала: Заліщук Ганна Степанівна


Сподобалось? Поділися з друзями:

Додати коментар

Захисний код
Оновити