Творчість учнів

Конкурс "Енергія-2012"

Робота учасників обласного конкурсу «Енергія - 2012»

учня 6класу Бараняка Назара

учня 7 класу Бараняка Остапа

Козирської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Очаківської районної ради

Миколаївської області

керівник: Домарацький О.В.

Найпростіші способи отримання електроенергії в побуті.

Одного разу нам до рук потрапила стаття "Багдадська знахідка" в якій розповідалось про "стародавню батарейку" у глиняному горщику.

Нас це зацікавило, адже мова йде про батарейку, яку виготовили давні парфяни ще за ХХ століть  до того, як італійці Луïджі Гальвані і Алессандро Вольта, яких вважають винахідниками електричноі батарейки  виготовили свою гальванічну батарею. У гальванічних елементах в розчини певних речовин,наприклад кислот чи солей,опускають дві пластинки з різних речовин,що по-різному взаємодіють з розчином.Унаслідок хімічних реакцій ці пластинки (електроди) заряджаються різнойменно і можуть створювати струм протягом тривалого часу.      

     Але про все по порядку . У 1936 році в Багдадському музеï австрійський археолог Вільгельм Кеніг віднайшов дуже цікавий виріб. Це була глиняна  ваза 15 сантиметрів у висоту , з поміщеним  у  неї  мідним циліндром,    в середині якого містився   металевий стержень. Все  це  було  залите природнім асфальтом.

Тривалий час  серед  науковців  панувала   думка ,  що цей предмет мав якесь релігійне значення, але з часом висунули гіпотезу, що це електрична батарейка. Перевіркою цієї гіпотези  зайнявся   професор Перчинскі з університету Північна Кароліна(США). Для цього він виготовив подібний  глечик і наповнив його 15% винним оцтом,  під’єднав вольтметр і прилад  показав наявність напруги 0,5 В.  Ми вирішили повторити дослід і впевнитися в достовірності  існуючих  припущень.  Потому приступили до дослідів. 

 І дослід.

Взяли мідний циліндр, залізний цвях, гумову пробку, вольтметр, оцет, вино, 10% і 20% розчини солі.  Склали прилад, вставивши в мідний циліндр цвях через гумову пробку і приєднали до вольтметра за допомогою дротів.Почергово заливали у циліндр різні рідини і вольтметр показував різну напругу.

багдадська банка 

 

Таблиця показів вольтметра в досліді № 1

Речовина

Напруга

Вино

0.5В

Оцет

                 0.6В

20%розчин солі

0.3В

10%розчин солі

0.3В

25%розчин лимонноï кислоти

0.4В

    Ми впевнилися , що дійсно, древні парфяни могли використовувати електрику в ті давні часи. Для чого? Для освітлення храмів, де замість ламп могли використовувати  обвуглені волокна бамбука, про що свідчить відсутність кіптяви на стінах.

      Ми зацікавились, з чого ще можна здобути електрику? Виявляється будь з чого.  Навіть з картоплі.

ІІ дослід.

 Розрізаємо картоплину  навпіл, через одну половинку проводимо дроти,а в іншій   робимо  ложкою заглиблення, яке наповнюємо сумішшю зубноï пасти і солі. Перевіримо чи однакову напругу отримаємо , використавши різні метали.  З'єднуємо дві половинки картоплі  так, щоб дроти доторкались до суміші і отримали наступні результати:

Матеріал провідника

Напруга

залізний цвях і алюмінієвий дріт

0,2 В

мідний і алюмінієвий дроти

0,6 В

мідний дріт і залізний цвях

0,4 В

Виявляється різні метали в різних середовищах дають різні показники напруги.   Пояснюється  це  впливом  хімічних  реакцій , в яких  метали  реагують по різному.

ІІІ дослід.

Спробуємо добути електрику з яблука. Для цього в яблуко вставимо залізний цвях і мідну дротину. Приєднуємо до вольтметра. Отримали напругу  0,2 В. Цвях і дріт реагують з  кислотою , яка міститься в яблуці.

дослід з яблуком

Добавимо ще пару електродів, з’єднавши ці пари послідовно. Отримуємо напругу приблизно 3 В.   Далі ще цікавіше,електрика з води!

Ідослід.

Мідний та алюмінієвий дроти зануримо  в склянку з розчином  солі. Отримали напругу 0,5 В.Зробимо припущення : якщо кількість склянок збільшимо в декілька разів , то і в стільки ж разів збільшиться напруга.

 

10 склянок розчину солі з'єднали один з одним за допомогою мідного дроту, який з одного боку обмотаний алюмінієвою фольгою і отримали напругу у 4,5В. Якщо з'єднати 10 великих та 10 маленьких склянок розчину солі отримаємо 6В. Отже , наше  припущення виявилося хибним. Напругу отримали протягом короткого проміжку часу. Фольга швидко прореагувала і в ній з’явилися отвори . Замінимо фольгу шматками алюмінієвого профілю і збільшимо кількість склянок (20 склянок) з розчином солі .

 

Отримали напругу 5,2 В. Цієї напруги достатньо для роботи світлодіодного ліхтарика на 7 світлодіодів.

Ми всі любимо апельсини і лимони, але ïх також можна використовувати  для  отримання   електрики.

 Можемо задати собі  питання: «А для чого нам ось такі досліди ?»  Адже такими способами не можна добути великої напруги.  Можуть виникнути такі ситуації при яких потрібна невелика напруга.   Уявімо такий випадок: після буревію електромережа пошкоджена, акумулятор мобільного розряджений, і викликати швидку допомогу  для  родичів чи знайомих неможливо, а сконструювавши таку собі «батарейку» ми зможемо скористуватись телефоном ,тим самим врятувати комусь життя чи просто покликати на допомогу.

Такої маленької напруги достатньо для роботи настінного годинника. В туристичному поході можна освітити вночі палатку.

 Загальний висновок.

 Наші досліди доводять можливість існування стародавньої «батарейки» .      В сучасному світі, коли вичерпуються джерела енергії, виникає потреба в їх економії, або знаходженні  альтернативних. Тому для  малих напруг можна використовувати енергію хімічних реакцій, яку використовували наші пращури.

скачати презентацію (4 Мв)

Сподобалось? Поділися з друзями:

Додати коментар

Захисний код
Оновити