Творчість учнів
Конкурс "Енергія-2012"
- Деталі
- Опубліковано: Вівторок, 04 грудня 2012, 14:27
- Автор: Klasik
Робота учасників обласного конкурсу «Енергія - 2012»
учня 6класу Бараняка Назара
учня 7 класу Бараняка Остапа
Козирської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Очаківської районної ради
Миколаївської області
керівник: Домарацький О.В.
Найпростіші способи отримання електроенергії в побуті.
Одного разу нам до рук потрапила стаття "Багдадська знахідка" в якій розповідалось про "стародавню батарейку" у глиняному горщику.
Нас це зацікавило, адже мова йде про батарейку, яку виготовили давні парфяни ще за ХХ століть до того, як італійці Луïджі Гальвані і Алессандро Вольта, яких вважають винахідниками електричноі батарейки виготовили свою гальванічну батарею. У гальванічних елементах в розчини певних речовин,наприклад кислот чи солей,опускають дві пластинки з різних речовин,що по-різному взаємодіють з розчином.Унаслідок хімічних реакцій ці пластинки (електроди) заряджаються різнойменно і можуть створювати струм протягом тривалого часу.
Але про все по порядку . У 1936 році в Багдадському музеï австрійський археолог Вільгельм Кеніг віднайшов дуже цікавий виріб. Це була глиняна ваза 15 сантиметрів у висоту , з поміщеним у неї мідним циліндром, в середині якого містився металевий стержень. Все це було залите природнім асфальтом.
Тривалий час серед науковців панувала думка , що цей предмет мав якесь релігійне значення, але з часом висунули гіпотезу, що це електрична батарейка. Перевіркою цієї гіпотези зайнявся професор Перчинскі з університету Північна Кароліна(США). Для цього він виготовив подібний глечик і наповнив його 15% винним оцтом, під’єднав вольтметр і прилад показав наявність напруги 0,5 В. Ми вирішили повторити дослід і впевнитися в достовірності існуючих припущень. Потому приступили до дослідів.
І дослід.
Взяли мідний циліндр, залізний цвях, гумову пробку, вольтметр, оцет, вино, 10% і 20% розчини солі. Склали прилад, вставивши в мідний циліндр цвях через гумову пробку і приєднали до вольтметра за допомогою дротів.Почергово заливали у циліндр різні рідини і вольтметр показував різну напругу.
Таблиця показів вольтметра в досліді № 1
Речовина |
Напруга |
Вино |
0.5В |
Оцет |
0.6В |
20%розчин солі |
0.3В |
10%розчин солі |
0.3В |
25%розчин лимонноï кислоти |
0.4В |
Ми впевнилися , що дійсно, древні парфяни могли використовувати електрику в ті давні часи. Для чого? Для освітлення храмів, де замість ламп могли використовувати обвуглені волокна бамбука, про що свідчить відсутність кіптяви на стінах.
Ми зацікавились, з чого ще можна здобути електрику? Виявляється будь з чого. Навіть з картоплі.
ІІ дослід.
Розрізаємо картоплину навпіл, через одну половинку проводимо дроти,а в іншій робимо ложкою заглиблення, яке наповнюємо сумішшю зубноï пасти і солі. Перевіримо чи однакову напругу отримаємо , використавши різні метали. З'єднуємо дві половинки картоплі так, щоб дроти доторкались до суміші і отримали наступні результати:
Матеріал провідника |
Напруга |
залізний цвях і алюмінієвий дріт |
0,2 В |
мідний і алюмінієвий дроти |
0,6 В |
мідний дріт і залізний цвях |
0,4 В |
Виявляється різні метали в різних середовищах дають різні показники напруги. Пояснюється це впливом хімічних реакцій , в яких метали реагують по різному.
ІІІ дослід.
Спробуємо добути електрику з яблука. Для цього в яблуко вставимо залізний цвях і мідну дротину. Приєднуємо до вольтметра. Отримали напругу 0,2 В. Цвях і дріт реагують з кислотою , яка міститься в яблуці.
Добавимо ще пару електродів, з’єднавши ці пари послідовно. Отримуємо напругу приблизно 3 В. Далі ще цікавіше,електрика з води!
ІV дослід.
Мідний та алюмінієвий дроти зануримо в склянку з розчином солі. Отримали напругу 0,5 В.Зробимо припущення : якщо кількість склянок збільшимо в декілька разів , то і в стільки ж разів збільшиться напруга.
10 склянок розчину солі з'єднали один з одним за допомогою мідного дроту, який з одного боку обмотаний алюмінієвою фольгою і отримали напругу у 4,5В. Якщо з'єднати 10 великих та 10 маленьких склянок розчину солі отримаємо 6В. Отже , наше припущення виявилося хибним. Напругу отримали протягом короткого проміжку часу. Фольга швидко прореагувала і в ній з’явилися отвори . Замінимо фольгу шматками алюмінієвого профілю і збільшимо кількість склянок (20 склянок) з розчином солі .
Отримали напругу 5,2 В. Цієї напруги достатньо для роботи світлодіодного ліхтарика на 7 світлодіодів.
Ми всі любимо апельсини і лимони, але ïх також можна використовувати для отримання електрики.
Можемо задати собі питання: «А для чого нам ось такі досліди ?» Адже такими способами не можна добути великої напруги. Можуть виникнути такі ситуації при яких потрібна невелика напруга. Уявімо такий випадок: після буревію електромережа пошкоджена, акумулятор мобільного розряджений, і викликати швидку допомогу для родичів чи знайомих неможливо, а сконструювавши таку собі «батарейку» ми зможемо скористуватись телефоном ,тим самим врятувати комусь життя чи просто покликати на допомогу.
Такої маленької напруги достатньо для роботи настінного годинника. В туристичному поході можна освітити вночі палатку.
Загальний висновок.
Наші досліди доводять можливість існування стародавньої «батарейки» . В сучасному світі, коли вичерпуються джерела енергії, виникає потреба в їх економії, або знаходженні альтернативних. Тому для малих напруг можна використовувати енергію хімічних реакцій, яку використовували наші пращури.
Сподобалось? Поділися з друзями: